دوربین های مداربسته‌ و مزایای آنها

به گونه‌ای از سامانه‌های نظارت تصویری است که بر خلاف سامانه‌های دوربین مدار بسته آنالوگ از منظر توپولوژی سامانه‌ای، مدار باز محسوب شده و از بستر شبکه برای انتقال تصویر بهره‌ می برند، دوربین مداربسته تحت شبکه و یا IP Camera نام میبرند.

اولین دوربین های مداربسته تحت شبکه در سال ۱۹۹۶ بر پایه استفاده از سیستم عامل Linux تولید شد، این دوربین ها به یک پورت اترنت (Ethernet Interface) مجهز گردیده اند و از پروتکل های شبکه و از آدرس شبکه ای (IP) در جهت ارسال تصاویر خود در قالب داده ها بهره می گیرند. در حال حاضر با توجه به امکانات و رزولیشن تصویری بالا که صرفا بر روی دوربین های تحت شبکه وجود دارد میزان فروش این دوربین ها رو بالا می باشد.

نمودار فروش دوربين مداربسته  آنالوگ (CCTV) ، دستگاههای ذخيره سازی DVR و دوربين های IP و NVR

این روند فروش به روشنی تغییر جهت بازار را از سیستم های قدیمی آنالوگ به بازار فناوری دیجیتال مبتنی بر دوربین های تحت شبکه را به خوبی نشان می دهد.

در ادامه به معرفی برخی از مزیت های عمومی دوربین های تحت شبکه می‌پردازیم:

– دامنه دید بالا:

از خصوصیات یک تصویر با رزولیشن بالا، عریض بودن تصویر است که در تصویر زیر نسبت پهنای تصویر و رزولیشن تصویر مشخص است.

– مقرونه به صرفه تر:

استفاده از تعداد دوربین های کمتر با رزولیشن بالا به نسبت به دوربین‌های آنالوگ با زاویه دید کمتر و رزولوشن پایینتر در محیط

– نتیجه و رضایت نهایی کاربر

خرید یک سیستم نظارت تصویری (surveillance) و یا همان سیستم دوربین مداربسته، در نهایت زمانی کارا خواهد بود که بتواند در لحظه رخداد اتفاقات مختلف مانند سرقت، خرابکاری و غیره چهره فرد و یا سوژه مورد نظر را شناسایی کند،فیلمی که توسط یک دوربین مداربسته معمولی(آنالوگ) ضبط میشود در بهترین حالت دارای رزولیشن 0.4مگاپیکسل خواهد بود و کارایی مناسبی نخواهد داشت ولی تصویر ارائه شده توسط دوربین مداربسته مگاپیکسلی (تحت شبکه) قابلیت تشخیص چهره و پلاک خودرو را دارد بطوری که تصویر استخراج شده، محکمه پسند بوده و می‌توان آن را در مراجع قضایی پیگیری نمود.

ماکزیمم رزولیشن یک دوربین آنالوگ = 640 × 480 پیکسل

رزولیشن مناسب جهت تشخیص پلاک و تشخیص چهره = 1200 ×1600 پیکسل

تفاوت زوم دیجیتال در دوربین های مگاپیکسلی و دوربین های آنالوگ

در نهایت می توان بهترین، پیشرفته ترین و کاربردی ترین نوع دوربین را در صنعت نظارتی تصویری، سیستم های مبتنی بر تکنولوژی IP(تحت شبکه) را عنوان نمود، گروه برزن آمادگی خود در طراحی، مشاوره، فروش و اجرأ پروژه بر اساس این تکنولوژی را در سراسر ایران را، اعلام می دارد.

Ethernet Interface, IP Camera, تصویر, دوربین, مداربسته‌, نظارت
نوشتهٔ پیشین
فروش تجهیزات شبکه
نوشتهٔ بعدی
هر دوربین مداربسته تا چه فاصله ای میتواند چهره را تشخیص دهد؟

مطالب مرتبط