مشاوره و پیاده سازی سیستم های کنترل ترکینگ

RFIDو مزایای استفاده از آن در صنعت
RFID مخفف عبارت Radio Frequency Identification و به مفهوم «شناسايي از طريق فرکانس راديويي» است. از اين فناوري در شناسايي خودکار کالاها، حيوانات، انسان‌ها و غيره استفاده مي‌شود. شيوه به‌کارگيري آن نيز به زبان ساده نصب تراشه‌اي کوچک روي اين اشياست که فرکانس راديويي اختصاصي خود را دارند و تنها با دريافت اين فرکانس توسط دستگاه گيرنده و تطبيق آن در بانک اطلاعاتي شي شناسايي شده و يا شي مورد نظر رديابي مي‌شود. مي‌توان RFID را نسل تکامل يافته بارکد دانست، زيرا از بارکد نيز براي همين نوع شناسايي استفاده مي‌شود و البته اين فناوري هنوز نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بارکد رديفي متشکل از چندین خط عمودي به ظاهر نازک و کلفت است که معرف عددي چند رقمي بوده و در سراسر جهان به‌طور انحصاري نمايانگر کالايي خاص است. بارکد توسط دستگاه اسکنر بارکد خوانده شده و بدين ترتيب نوع کالا توسط سيستم بدون نياز به انسان شناسايي مي‌شود. اين فرايند از خطاهاي ورود دستي اطلاعات توسط کاربر نيز مي‌کاهد. اما بارکد کاستي‌هايي نيز دارد. به‌طور مثال، در سيستم بارکد فقط کد شناسايي وارد مي‌شود و اطلاعات ديگري راجع به کالا نمي‌توان در آن جاي داد. از ديگر موارد ضعف بارکد اين که اسکنر فقط زماني قادر به خواندن صحيح آن است که دقيقا در ديد مستقيم اسکنر قرار گرفته باشد و اگر شما بخواهيد آمار کالاهاي زيادي را مثلا در يک انبار يا فروشگاهي بزرگ ثبت کنيد، حتما بايد تک تک کالاها را روبه‌روي اسکنر بگيريد تا کد آنها اسکن شود که کاري است بس دشوار، خسته کننده و زمان‌بر.

در RFID از تراشه‌اي به نامTAG يا همان برچسب استفاده مي‌شود، اين قطعه در واقع يک فرستنده راديويي است که از يک ميکروچيپ، يک آنتن و يک برد الکترونيکي تشکيل شده است. در اين TAG مي‌توان اطلاعاتي راجع به کالا، حيوان يا انساني که TAG روي آن نصب مي‌شود، قرار داد. اين اطلاعات مي‌تواند، اطلاعاتي ساده مثل اسم و آدرس صاحب يک حيوان و يا اطلاعات پيچيده‌اي نظير چگونگي مونتاژ يک خودرو باشد. اين اطلاعات از طريق امواج راديويي منتشر و توسط آنتن گيرنده RFID دريافت و وارد سيستم مي‌شود. حال اگر در همان فروشگاه بزرگ تعداد زيادي کالا خريداري کرده باشيد، با نزديک شدن سبد کالا به صندوق که محل نصب آنتن گيرنده RFID است، تمام کالاهاي خريداري شده به‌طور خودکار توسط صندوق شناسايي مي‌شود و با رسيدن شما به صندوق، فاکتور کالاها نيز آماده جهت پرداخت است. با اين کار ضمن صرفه‌جويي در زمان، از ازدحام در محل صندوق فروشگاه‌ها نيز جلوگيري مي‌شود. همه اينها دست به دست هم داده و کم‌کم واژه احترام به مشتري را از حالت حرف به اجرا نزديک مي‌کند.
تصور کنید یک شرکت تولید کننده لوازم خانگی بخواهد اطلاعات BOM محصولات تولیدی خود را به تفکیک Batch های مواد اولیه خریداری شده ثبت و ضبط نماید تا بر اساس آن و در فرایند خذمات پس از فروش اطلاعات موثری از کیفیت مواد اولیه بکار برده شده در ساختار محصولات خود داشته باشد که برای دستیابی به این هدف یکی از ابزارهای کارآمد اقتصادی و موثر میتواند RFID باشد.

کنترل ترافيک شهرهاي بزرگ، کنترل ورود و خروج خودروها در پارکينگ‌ها و بزرگراه‌ها، کنترل موجودي انبارهاي بزرگ، استفاده در قفل ضد سرقت خودروها و …،‌ همه و همه تنها مي‌تواند مواردي از هزاران مورد کاربري RFID باشد.
کيفيت کارايي و نحوه عملکرد RFID به عوامل مختلفي از قبيل کيفيت ساخت، نوع پروتکل به کار گرفته شده، طراحي نوع آنتن، کيفيت واحد بسته‌بندي کالا (در صورت استفاده از RFID براي شناسايي آن کالا) وابسته است. تصور بسياري از افراد اين است که RFID يک فناوري نوظهور و نوپا است. علت اين تصور نادرست اين است که فناوري RFID به تازگي توسعه داده شده است. RFID از دهه 60 ميلادي وجود تجاري داشته اما به دليل هزينه بالايش در پياده‌سازي تاکنون گسترش چنداني پيدا نکرده است. اکنون با پيشرفت فناوري در زمينه سيستم‌هاي اطلاعاتي، ظهور ريزپردازنده‌هاي قدرتمند و نسبتا ارزان و … مي‌توان با هزينه‌هاي کم‌تري RFID را پياده‌سازي کرد و چون دنياي تجاري امروزي نياز حياتي‌تري نيز به اين‌گونه سيستم‌ها دارد، مي‌توان آن را راحت‌تر در حوزه تجارت گسترش داد. اکنون نيز در سيستم زنجيره تامين محصولات تجاري شرکت‌هاي پيشرفته، از مرحله قبل از توليد کالا تا تحويل آن به مشتري از RFID استفاده مي‌شود. از مزاياي استفاده از RFID می توان به موارد زیر اشاره کرد: بي‌نيازي قطعه Tag به قرار گرفتن در معرض ديد مستقيم گيرنده (امتيازي عمده در مقايسه با بارکد). نداشتن استهلاک و فرسودگي به دليل بي‌نيازي از تماس مستقيم. توانايي عبور سيگنال‌هاي راديويي از ميان مواد غير فلزي، هواي باراني و مه‌آلود و برفي و حتي محيط‌هاي کثيف و سطوح رنگ شده. توانايي قرائت هزاران Tag در ثانيه توسط دستگاه کدخوان RFID افزايش ضريب امنيت، کنترل امور غير قابل رويت و …
شرکت تکتا با در اختیار داشتن دانش اجرای تمامی راهکارهای RFID ، قادر به اجرای این سیستم در سطوح مختلف و کاربردهای متفاوت از جمله کنترل و ردیابی پرونده ها ، کنترل تردد پرسنل ، کنترل تردد خودرو ، سیستم هوشمند پارکینگ ، سیستم هوشمند کتابخانه و….. می باشد.

ترکینگ, سیستم های کنترل, کنترل
نوشتهٔ پیشین
مشاوره و پیاده سازی سیستمهای VOIP
نوشتهٔ بعدی
ServiceDesk Plus

مطالب مرتبط