مدل YaSM و ITIL
مدل YaSM مجموعه ای از فرآیندهای مدیریت خدمات را با ساختاری واضح و روشن توصیف می کند. این به این معنا نیست که YaSM ساده انگارانه است: YaSM پیچیدگی کمتری داشته و بسیار ساده تر قابل درک و پیگیری است چون یک ساختار فرآیندی ساده و شهودی را معرفی می کند. مدل YaSM از اصول ITIL و همچنین مستندات دیگر چارچوب های مدیریت خدمات مانند COBIT، SIAM و VeriSM پیروی می کند. علاوه بر این، فرآیندهای YaSM صد در صد با نیازمندی های ISO20000 (استاندارد بین المللی مدیریت خدمات) مطابقت دارد.
شایان ذکر است YaSM یک مدل مدیریت خدمات مستقل است و به طور رسمی توسط توسعه دهندگان ITIL تایید نشده است .
مدل YaSM و ITIL
مدل YaSM مجموعه ای از فرآیندهای مدیریت خدمات را با ساختاری واضح و روشن توصیف می کند. این به این معنا نیست که YaSM ساده انگارانه است: YaSM پیچیدگی کمتری داشته و بسیار ساده تر قابل درک و پیگیری است چون یک ساختار فرآیندی ساده و شهودی را معرفی می کند. مدل YaSM از اصول ITIL و همچنین مستندات دیگر چارچوب های مدیریت خدمات مانند COBIT، SIAM و VeriSM پیروی می کند. علاوه بر این، فرآیندهای YaSM صد در صد با نیازمندی های ISO20000 (استاندارد بین المللی مدیریت خدمات) مطابقت دارد.
شایان ذکر است YaSM یک مدل مدیریت خدمات مستقل است و به طور رسمی توسط توسعه دهندگان ITIL تایید نشده است . همچنین می توانید مقاله راهکارهای ITIL در این ضمینه مطالعه کنید
مقایسه yasm و itil
اجزای ITIL4 و YaSM
جدول زیر یک مرور کلی از اجزای ITIL 4 را در مقابل فرآیندها و محتوا در مدل مدیریت سرویس YaSM فراهم می کند .
اجزای ITIL4 در مقابل سیستم مدیریت YaSM | |
اجزای ITIL4 | فرآیندهای مرتبط با YaSM و موارد مرتبط |
مفاهیم کلیدی ITIL4 | |
مفاهیم کلیدی مدیریت خدمات |
|
مدل چهار بعدی ITIL4 | |
چهار بعد مدیریت خدمات |
|
سیستم ارزش خدمات (ITIL4 SVS) | |
مروری بر سیستم ارزش خدمات |
|
اصول راهنمای ITIL |
|
راهبری (Governance) |
|
زنجیره ارزش خدمات ITIL |
|
بهبود مستمر |
|
ITIL 4 شیوه های |
|
ITIL4 در مقایسه با شیوه ها و فرآیندهای YaSM
ITIL4 تعداد 34 شیوه مدیریت را به عنوان “منابع سازمانی طراحی شده برای انجام کار یا انجام یک هدف” توصیف می کند. برخی از این شیوه ها، شیوه های مدیریت عمومی یا روش های تصویب شده از مدیریت فناوری هستند، اما اغلب آنها مطابق با فرآیندهای شناخته شده از نسخه قبلی ITIL V3 و سایر چارچوب های مدیریت خدمات می باشند. همکاران ما جهت مشاوره ITIL اماده خدمت رسانی هستند.
همانطور که YaSM با ITIL هماهنگی مناسبی را دارد، شیوه های ITIL4 و فرآیندهای مدیریت سرویس YaSM همانطور که در جداول زیر شرح داده شده است از هماهنگی خوبی برخوردار هستند:
- شیوه های مدیریت کلی ITIL4 و فرآیندهای مربوط به YaSM
- شیوه های مدیریت خدمات ITIL4 و فرآیندهای مربوط به YaSM
- شیوه های مدیریت فنی ITIL4 و فرآیندهای مربوط به YaSM
شیوه های مدیریت کلی ITIL4 و فرآیندهای مربوط به YaSM | ||
شیوه های مدیریت ITIL4 | فرآیندهای مرتبط YaSM | مقایسه: مدیریت خدمات YaSM و ITIL4 |
مدیریت معماری |
|
|
پیشرفت مستمر |
|
|
مدیریت امنیت اطلاعات |
|
|
مدیریت دانش |
|
|
اندازه گیری و گزارش گیری |
|
|
مدیریت تغییر سازمان |
|
|
مدیریت نمونه کارها
(Portfolio) |
|
|
مدیریت پروژه |
|
|
مدیریت ارتباطات |
|
|
مدیریت ریسک |
|
|
مدیریت خدمات مالی |
|
|
مدیریت استراتژی |
|
|
مدیریت تامین کننده |
|
|
مدیریت نیروی کار و استعداد |
|
|
شیوه های مدیریت خدمات ITIL4 و فرایندهای مربوط به YaSM | ||
شیوه های مدیریت ITIL4 | فرآیندهای مرتبط YaSM | مقایسه مدیریت خدمات YaSM و ITIL4 |
مدیریت دسترسی پذیری |
|
|
تحلیل کسب و کار |
|
|
مدیریت عملکرد و ظرفیت |
|
|
تغییر کنترل |
|
|
مدیریت حوادث |
|
|
مدیریت دارایی فناوری اطلاعات |
|
|
نظارت و مدیریت رویداد |
|
|
مدیریت اشکال |
|
|
مدیریت انتشار نسخ (Release) |
|
|
خدمات مدیریت کاتالوگ |
|
|
مدیریت پیکربندی سرویس |
|
|
مدیریت تداوم خدمات |
|
|
طراحی خدمات |
|
|
میز خدمت |
|
|
مدیریت سطح خدمات |
|
|
مدیریت درخواست خدمات |
|
|
تأیید و تست سرویس |
|
|
شیوه های مدیریت فنی ITIL4 و فرایندهای مربوط به YaSM | ||
شیوه های مدیریت ITIL4 | فرآیندهای مرتبط YaSM | مقایسه: مدیریت خدمات YaSM و ITIL4 |
مدیریت استقرار |
|
|
زیرساخت و مدیریت پلتفرم |
|
|
توسعه و مدیریت نرم افزار |
|
|
اجزای ITIL4 و YaSM
جدول زیر یک مرور کلی از اجزای ITIL 4 را در مقابل فرآیندها و محتوا در مدل مدیریت سرویس YaSM فراهم می کند .
اجزای ITIL4 در مقابل سیستم مدیریت YaSM | |
اجزای ITIL4 | فرآیندهای مرتبط با YaSM و موارد مرتبط |
مفاهیم کلیدی ITIL4 | |
مفاهیم کلیدی مدیریت خدمات |
|
مدل چهار بعدی ITIL4 | |
چهار بعد مدیریت خدمات |
|
سیستم ارزش خدمات (ITIL4 SVS) | |
مروری بر سیستم ارزش خدمات |
|
اصول راهنمای ITIL |
|
راهبری (Governance) |
فرآیندهای YaSM شامل تعدادی از فعالیت هایی است که در رابطه با راهبری هستند مانند سیاست گذاری ها، انجام بررسی در سطوح مختلف سازمانی، تعریف استراتژی خدمات و نظارت بر عملکرد. |
زنجیره ارزش خدمات ITIL |
|
بهبود مستمر |
|
ITIL 4 شیوه های |
|
ITIL4 در مقایسه با شیوه ها و فرآیندهای YaSM
ITIL4 تعداد 34 شیوه مدیریت را به عنوان “منابع سازمانی طراحی شده برای انجام کار یا انجام یک هدف” توصیف می کند. برخی از این شیوه ها، شیوه های مدیریت عمومی یا روش های تصویب شده از مدیریت فناوری هستند، اما اغلب آنها مطابق با فرآیندهای شناخته شده از نسخه قبلی ITIL V3 و سایر چارچوب های مدیریت خدمات می باشند. جهت پیاده سازی ITIL می توانید با همکاران ما در ارتباط باشید.
همانطور که YaSM با ITIL هماهنگی مناسبی را دارد، شیوه های ITIL4 و فرآیندهای مدیریت سرویس YaSM همانطور که در جداول زیر شرح داده شده است از هماهنگی خوبی برخوردار هستند:
- شیوه های مدیریت کلی ITIL4 و فرآیندهای مربوط به YaSM
- شیوه های مدیریت خدمات ITIL4 و فرآیندهای مربوط به YaSM
- شیوه های مدیریت فنی ITIL4 و فرآیندهای مربوط به YaSM
شیوه های مدیریت کلی ITIL4 و فرآیندهای مربوط به YaSM | ||
شیوه های مدیریت ITIL4 | فرآیندهای مرتبط YaSM | مقایسه: مدیریت خدمات YaSM و ITIL4 |
مدیریت معماری |
|
|
پیشرفت مستمر |
|
|
مدیریت امنیت اطلاعات |
|
|
مدیریت دانش |
|
|
اندازه گیری و گزارش گیری |
|
|
مدیریت تغییر سازمان |
|
|
مدیریت نمونه کارها
(Portfolio) |
|
|
مدیریت پروژه |
|
|
مدیریت ارتباطات |
|
|
مدیریت ریسک |
|
|
مدیریت خدمات مالی |
|
|
مدیریت استراتژی |
|
|
مدیریت تامین کننده |
|
|
مدیریت نیروی کار و استعداد | SP10: مدیریت منابع انسانی |
|
شیوه های مدیریت خدمات ITIL4 و فرایندهای مربوط به YaSM | ||
شیوه های مدیریت ITIL4 | فرآیندهای مرتبط YaSM | مقایسه مدیریت خدمات YaSM و ITIL4 |
مدیریت دسترسی پذیری |
|
|
تحلیل کسب و کار |
|
|
مدیریت عملکرد و ظرفیت |
|
|
تغییر کنترل |
|
|
مدیریت حوادث |
|
|
مدیریت دارایی فناوری اطلاعات |
|
|
نظارت و مدیریت رویداد |
|
|
مدیریت اشکال |
|
|
مدیریت انتشار نسخ (Release) |
|
|
خدمات مدیریت کاتالوگ |
|
|
مدیریت پیکربندی سرویس |
|
|
مدیریت تداوم خدمات |
|
|
طراحی خدمات |
|
|
میز خدمت |
|
|
مدیریت سطح خدمات |
|
|
مدیریت درخواست خدمات |
|
|
تأیید و تست سرویس |
|
|
شیوه های مدیریت فنی ITIL4 و فرایندهای مربوط به YaSM | ||
شیوه های مدیریت ITIL4 | فرآیندهای مرتبط YaSM | مقایسه: مدیریت خدمات YaSM و ITIL4 |
مدیریت استقرار |
|
|
زیرساخت و مدیریت پلتفرم |
|
|
توسعه و مدیریت نرم افزار |
|
|
متخصصین ما پاسخگوی شما هستند . جهت مشاوره و استعلام تعرفه و قیمت تماس بگیرید:
021 88 61 28 45